pátek 30. ledna 2015

If I stay - kniha, která by bez filmu nedávala smysl

Název knihy (v ČJ): Jestli zůstanu (Zůstaň se mnou)

Název knihy v originálu: If I stay

Autor: Gayle Forman

Rok vydání: 2009
Rok přeložení do ČJ: 2011

Nakladatelství: Ikar

Druh literatury: Světová literatura

Počet stran: 256





Anotace:

Sedmnáctiletá Mia, talentovaná cellistka, jede s celou svou rodinou na výlet, když do nich narazí auto. Mia se vzbudí a nic necítí, jen vidí své mrtvé rodiče – a nakonec samu sebe. Její tělo je v kómatu, ale ona sama může vidět a slyšet vše, co se kolem děje. Skrze její vzpomínky pomalu odkrýváme její dětství, poznáváme její rodinu i jejího kluka Adama, se kterým sdílela lásku k hudbě. Pohnutý příběh citlivě mapuje duši dospívající dívky, která je nakonec postavena před těžké rozhodnutí – odejít, anebo zůstat

Hl. postavy:

Mia Halle -  Mladá středoškolačka, naprosto ponořena do vážné hudby. Nesmělá, ve svém světě, neviditelná. Stojí před velkým rozhodnutím – odejít nebo zůstat?
Adam - Kytarista, Miin starší přítel, žijící pro kapelu, hraní a především pro Miu.

Můj názor na knihu:

Zastávám ten názor, že kniha by se ve většině případů už zfilmovat neměla. To ovšem neplatí o If I stay, protože abyste pochopili pravý význam a podstatu knihy, musíte vidět film. Úžasný celek, který Vás donutí (nebo aspoň mě donutil) přehodnotit své životní hodnoty, stanovit si cíle, protože nikdy nevíte, co se stane a hlavně…kdy?

Kniha je zajímavě napsaná, ale dá se říct, lehce nudná. V tolika retrospektivních záběrech se člověk až ztratí a občas nemá ponětí, o čem se to tam vlastně mluví. Na druhou zajímavý příběh, ale ten průběh je zdlouhavý. To, co by se dalo popsat na pár stranách, autorka roztáhla do celé knihy. Až někdy od poloviny to začíná být teprve zajímavé, a když se to rozjede, tak vše skončí a co je nejhorší… Otevřeným koncem!! Nesnáším otevřené konce, zvlášť v případě, když se neplánuje vydat druhý díl, tedy aspoň v češtině. Samozřejmě jsem prolezla internet a zjistila, že druhý díl je z pohledu Adama, Miinýho přítele.

A tady narážíme na to, co jsem na začátku říkala. Pokud chcete knihu pochopit jako celek, musíte vidět i film. To, co v knize nepochytíte, je ve filmu dobře popsané. Již od půlky filmu sice bulíte jako želvy, ale to je podstatou těchto filmů (např. TFIOS, že ano :D). Pro mě měla tato kniha (film) trochu nečekaný konec, což se mi na tom líbilo. Nechá Vás to uvažovat, dokonce se zamýšlet nad tím, jak byste se rozhodli vy, ale stejně, jako každý film se rozhodne sám. A není předvídatelný (aspoň pro mě), což už se v dnešní době jen tak nevidí.

Závěr: Nečtěte knihu, pokud nebudete chtít vidět film, bez něj to nemá cenu.

Klady: Prostředí nemocnice, je to zase něco jiného než ostatní knihy (samozřejmě kromě TFIOS, ale tam to není tak časté). Někdy je i ta retrospektiva zajímavá. Je vidět Miina myšlenková linie, její hodnoty a to je na tom to hezké.

Zápory: Otevřený konec. Pocitově bych to přirovnala TFIOS. Vypotřebovala jsem balík kapesníků :D

Závěrečné hodnocení (1-5): Kdybych měla hodnotit knihu samotnou, dala bych ty hvězdy 3, ale zachránil jí film. Takže celkové hodnocení 









9 komentářů:

  1. Znám pocit,když knížku nemohu zcela pochopit.Vraní dívku čtu ale už jí začínám chápat ale jsem uprostřed knihy. Začne se to později vše vyjasňovat. Upřímně krásný záhlaví! s láskou http://mycrazydiary.blog.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono je pravda, že někdy je i autorovým záměrem dokonale po dobu čtení čtenáře zmást. Nevím sice, jestli to bylo záměrem i tady, ale knihu jsem opravdu pochopila až po úplném dočtení + jsem ještě musela vidět ten film.
      Upřímně.. Děkuji :)) Na tvůj blog se ráda kouknu :)

      Vymazat
  2. Já si dovolím nesouhlasit. :) Myslím, že knížka se dá pochopit snadno. A mě se třeba na rozdíl od tebe film nelíbil a neviděla jsem smysl v něm. :) (A.. taková drobnost. Nepíše se TFIOS..? ) :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chybku jdu opravit.
      Jedná se opravdu pouze o můj názor a takhle jsem to pochopila já. Není to recenze v pravém slova smyslu. Prostě jenom názor na knihu a pocity.
      Mě zase film sedl víc :) v knize jsem se ztrácela a nebavila mě.
      Každopádně děkuji za komentář :)

      Vymazat
  3. O tvém názoru se možná dá u někoho polemizovat, ale já stoprocentně nesouhlasím. V knize jsou jasně daná měřítka: kamarádství, lidskost, rodina a láska, jenže ve filmu z toho udělali romantickou slátaninu, která je absolutně beze smyslu, krom hlavní myšlenky. Veškerá lidskost se vypařila.
    Co mě na recenzi hodně zaujalo je srovnání s filmem a hodnocení - Hvězdička navíc za film... V tom nevidím smysl, pokud to má být knižní recenze.
    Příště bych zkusil trochu polevit, řekněme v jasně daných závěrech. Ne všichni film potřebují vidět, každý to má jinak. Kniha je taková jaká je, osobně jí pokládám za velmi zdařilou, ale číst jí jen pro film, je v mých očích hloupost.
    A ještě jeden malý postřeh - Je to TFIOS.. (The Fault In Our Stars).
    Každopádně přeju zdar a úspěch. :)
    (http://doorstonewworlds.blogspot.cz/)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jsem napsala slečně předtím, je to pouze můj názor :)
      Každý může mít jaký chce :) Někdo se mnou souhlasí, někdo ne.
      Přiznávám, závěr je tvrdý. Ale jsem začátečník, každopádně jsem ráda, že si to aspoň někdo přečetl.
      Pokusím se do budoucna vyvarovat tak tvrdým závěrům :)

      Vymazat
    2. V pořádku, každý někdy začínal. Moje začátky byly otřesné... Gramatické chyby, tečkování za každou větou... (No vidíš, teď to dělam zase :D) Ale každý někdy začíná... Vážně přeju hodně štěstí. :)

      Vymazat
    3. S gramatikou (ťuk ťuk SNAD) problém nemám a díky tomu, že čeština jako taková mě bavila už jako malou, ty články mají i hlavu a patu. Také si myslím, že mi k tomu dopomohlo, že jsem napsala pohádku, která mi vyšla :)
      Navíc tohle vše mám po své mamince, učitelce.
      PS: Ten problém s tečkováním znám, dřív jsem to dělala také. :D
      A moc moc děkuji, opravdu si toho vážím. Tvůj názor si rozhodně beru k srdci, když se na to totiž teď podívám, máš pravdu, ten závěr je tvrdý a jasně daný, ale měnit ho nebudu. Jak jsi sám řekl, každý někdy začíná. :)

      Vymazat